3 minutters Pusterom

 

 

Første steg er å finne en stødig sittestilling.  

Stillingen skal være avslappet, verdig, med ryggen rett uten å være stiv, slik at kroppen kan både være tilstede og våken.

Begynn med å plassere føttene i gulvet med vekten på føttene, som røttene til et tre i naturen. Samtidig la brystbenet stige oppover mot taket, og la skuldrene synke nedover og bakover. La nakken bli lang, og la haken være horisontal til gulvet. Kjenn etter om du kan gi slipp i kjeven.

Steg to er å bli nysgjerrig på hvordan kroppen din puster akkurat nå. uten å vurdere eller bedømme om pusten er bra eller dårlig, om den er riktig eller gal. Prøv heller å ha en åpen, vennlig og nysgjerrig holdning til pusten din som den er i dette øyeblikket. 

Vend oppmerksomheten til pustens bevegelse i kroppen. Bli nysgjerrig på hvordan pusten skaper bevegelser i kroppen. La fokuset på pusten bli et anker som fester deg til øyeblikket du er i akkurat nå. På denne måten får du skrudd av autopiloten og logget deg på kroppen din. 

Steg tre er å utvide oppmerksomheten, fra pusteankeret, til å romme hele kroppen. Slik at du får en utvidet oppmerksomhet som rommer hele kroppen din, også eventuelle spenninger. På denne måten kan du åpne kroppen ved å la hele kroppen få puste som en hel organisme fra ankerpunktet i pusten. 

Kjenn etter hva som foregår i deg akkurat nå. Igjen uten å vurdere eller bedømme om det er bra eller dårlig, om det er riktig eller galt. 

Når du er klar kan du åpne øynene, men behold det indre ankeret til pusten din selv om du nå igjen vender oppmerksomheten utover til omgivelsene.

 

 

Du er her: Home blogg 3 minutters pusterom

Nyhetsbrev

Gå ikke glipp av nyhetsbrevet vårt!

Sagt om Zanti

Kontakt oss

Zanti Pilestredet 75 c, oppgang 13

0354 Oslo

  • 93 02 69 36